Örgün Eğitimle Birlikte Hâfızlık

22.09.2021 989

AMAÇ

Bu proje, örgün eğitime devam eden ve aynı zamanda hafızlık yapmak isteyen öğrencilerin, hafızlık eğitimi ile hafızlık sonrası eğitim öğretim süreçlerinin etkin, verimli ve sistematik bir şekilde gerçekleştirilmesini, mesleki, akademik, sosyal, kültürel, sportif ve ahlaki gelişimlerinin desteklenmesini amaçlamaktadır. Bu kapsamda Okul-Kur'an kursu İş Birliğine Dayalı Örgün Eğitimle Birlikte Hafızlık Projesi ile;

  1. Hafızlık eğitiminin ortaokul düzeyinde yapılması,
  2. Hafızlık eğitimini erken kolay ve kalıcı hâle getiren erken yaş avantajından yararlanılması,
  3. Öğrencilerin hafızlık eğitimi için ilgi, istidat ve kabiliyeti olanlar arasından seçilmesi,
  4. Hafızlığa 5. sınıfta başlanması, 6. sınıflarda tamamlanması, 7. ve 8. sınıflarda pekiştirilmesi,
  5. Öğrencilerin, okul ortamından, aileden ve sosyal çevreden uzak kalmadan örgün eğitimden azami düzeyde yararlanarak hafızlık eğitimi alması,
  6. Millî, mânevî, ahlâkî, kültürel ve insânî değerlerin içselleşetirilmesinde Kur'an ayetlerinin anlamından ve hafızlık eğitiminin kazanımlarından yararlanılması,
  7. Öğrencilerin, ortaokul düzeyinde din eğitim ve öğretimi ile ilgili temel becerileri edinmeleri ve Kur'an'ın ana konuları hakkında bilgi sahibi olması,
  8. Hafızlık eğitimi sürecinde çeşitli sosyal-kültürel etkinliklerle öğrencilerin kişisel becerilerinin ve sosyal yeteneklerinin geliştirilmesi,
  9. Öğrencilerin hafızlık eğitimi vesilesiyle kazandıkları çalışma disiplini, zaman yönetimi gibi becerilerinin geliştirilmesi ve pekiştirilmesi,
  10. Hafızlık eğitimi için ayrılan bir yıllık sürenin daha etkin ve verimli bir şekilde kullanılması,
  11. Öğrencilerin bir üst öğrenime akademik açıdan hazırlanması ve hazırbulunuşluklarında bir mahrumiyet yaşanmaması,
  12. Akademik öğrenme açısından velilerin beklentilerinin karşılanması, hedeflenmektedir.

 

UYGULAMA İLE İLGİLİ GENEL ESASLAR

  1. Projenin 5. sınıflarda okul merkezli Kur'an kursu destekli, 6. sınıflarda ise Kur'an kursu merkezli okul destekli olarak uygulanması esastır.
  2. Okul-Kur'an kursu İş Birliğine Dayalı Örgün Eğitimle Birlikte Hafızlık Projesi uygulayan proje okullar dışında bu projeyi okul veya sınıf bazında uygulamak isteyen okullar, il/ilçe Millî eğitim müdürlükleri kanalıyla Din Öğretimi Genel Müdürlüğüne; Kur'an kursları ise il/ilçe müftülükleri kanalıyla Eğitim Hizmetleri Genel Müdürlüğüne belirlenen tarihler arasında müracaat eder.
  3. Müracaat eden okul ve/veya Kur'an kurslarınının ilgili Genel Müdürlüklerce uygulama usul ve esaslarına göre değerlendirmesi yapılır.
  4. Müracaat eden okul ve/veya Kur'an kursları; öğretmen ve öğretici sayısı ve niteliği, program yapısı, fiziki yeterlilik vb. alanlarda hazırlanan rapor doğrultusunda belirlenir. Fiziki mekân, sosyal imkân ve personel yeterliliği vb. gerekli şartları taşıyan okul ve Kur'an kurslarının müracaatları kabul edilir.
  5. Proje gündüzlü veya yatılı olarak uygulanabilir. Zorunluluk hallerinde öğrenciler 5. sınıfta okul veya kurs pansiyonlarında; 6. sınıfta ise Okul Öncesi ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği Madde-32/4 kapsamında Kur'an kurslarında yatılı olarak kalabilir.
  6. Proje kapsamında Kur'an kursları yurt ve okul pansiyonları ile yurt ve pansiyonlara ait eğitim ortamları öğrencilerin yaş gruplarına göre oluşturulur. Ortakokul düzeyindeki öğrenciler ile lise düzeyindeki öğrenciler aynı ortamlarda barınamaz.
  7. Okullar, öğrencilerin hafızlık ve akademik eğitim süreçleri ile ilgili verileri haftalık ve aylık olarak e-okul ve Din Öğretimi Genel Müdürlüğü Kalite Takip Sistemi (KTS) üzerinden sisteme kaydedilmesini sağlar.
  8. Kur'an kursları, öğrencilerin hafızlık eğitimleriyle ilgili günlük ders takiplerini yapar ve sisteme işler.
  9. Hafızlık eğitiminde Başkanlığın projeye yönelik hazırladığı eğitim programı uygulanır. Her iki Genel Müdürlüğün mutabakata vardığı bazı yöntem ve teknikler de uygulanabilir.
  10. Haftalık kurs ve okul ders programının planlanmasında günün ilk saatleri DİB hafızlık eğitimi programı ile MEB Kur'an-ı Kerim derslerine ayrılır.
  11. Okul ve Kur'an Kursları birbirlerine mevzuat çerçevesinde öğretici/öğretmen, öğretim materyali vb. eğitim desteği verir.
  12. Proje kapsamındaki Kur'an kurslarında görev alacak öğreticiler alanında yetkin, nitelikli, öğrencilerin gelişim süreçlerine hakim öğreticilerden seçilir ve görevlendirilir.
  13. Öğretmen ve Kur'an kursu öğreticilerine eğitim öğretim yöntem ve ezberleme teknikleri, pedegojik formasyon, sınıf, zaman yönetimi vb. konularda kendi kurumlarınca veya ortaklaşa hizmetiçi eğitim programları düzenlenir.
  14. Hafızlık eğitiminde, öğrencilere MEB Okul Öncesi ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği Madde-32/4 kapsamında bir yıl izin verilir.
  15. Yönetmelikte belirtilen 1 (bir) yıllık iznin 6. sınıfta kullanılması temel ilkedir.
  16. Projenin başarıyla yürütüldüğü okullarda 1 (bir) yıllık ara verme izni kullanılmayabilir.
  17. Okul-Kur'an Kursuna Dayalı Örgün Eğitimle Birlikte Hafızlık Projesinde; (a) 5. sınıfta: Hafızlığa hazırlık sürecinin tamamlanması ve hafızlığa başlanması, (b) 6. sınıfta: Eğitim-öğretime bir yıl ara verilmesi ve hafızlık eğitiminin tamamlanması, (c) 7. sınıfta: Hafızlığın pekiştirilmesi, talimi ve akademik eğitimin yapılması, (d) 8. sınıfta: Hafızlığın pekiştirilmesi, talimi ve liseye geçiş sürecine hazırlık yapılması esastır.
  18. Örgün eğitimle birlikte hafızlık eğitiminde, öğrencilerin en geç 6. sınıfın sonundaki ağustos ayında hafızlıklarını bitirmeleri ve okula başladıklarında en az bir defa haslama (pekiştirme) yapmaları öngörülür.
  19. 6. sınıf sonunda hafızlığını tamamlayamayan öğrenciler, 7. sınıfta belirli bir plan dâhilinde okula devam ederken hafızlıklarını tamamlar.
  20. Okul ve kurslar hafızlığını tamamlayan öğrencilerin hafızlık tespit sınavına girebilmesi için gerekli işlemleri takip eder.
  21. MEB Okul Öncesi ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği Madde- 32/4 kapsamında eğitim-öğretime sadece bir yıl ara verilir.
  22. İlgili yönetmelik kapsamında okula bir yıl ara vermesine izin verilen öğrenciler, devam edemedikleri eğitim ve öğretim yılına ait derslerden okul müdürünün sorumluluğu ve koordinesinde, alan öğretmenlerinden oluşturulacak komisyonca sınava alınır. Sınavlarda başarılı olanlar bir üst sınıfa devam ettirilir.
  23. Eğitime bir yıl ara veren 6. sınıf öğrencilerine akademik öğrenmeden uzak kalmamaları için eğitim-öğretim yılı içerisinde veya ihtiyaç halinde yaz dönemlerinde; Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri, Sosyal Bilgiler ve İngilizce derslerinden ihtiyaç odaklı destekleyici eğitimler verilir.
  24. Eğitime ara veren öğrencilere yönelik açılan destekleme ve yetiştirme kursları en fazla haftada iki gün toplam 6 veya 8 ders saatini geçmeyecek şekilde düzenlenir. Bu takviyeler hafta içi ve hafta sonlarında etkili ve verimli bir şekilde uygulanır.
  25. Okul ve Kur'an kurslarında öğretmenler ile Kur'an kursu öğreticileri sürekli istişare hâlinde bulunur.
  26. Projenin uygulanmasında maddî ve yerel imkânlardan yararlanmak ve hedeflenen amaçları gerçekleştirmek için okul ve Kur'an kursları; üniversite, ilgili kamu kurum ve kuruluşları, sivil toplum kuruluşları ve yerel yönetimlerle iş birliğine gider.
  27. Proje kapsamında hafızlık belgesini alan öğrenciler, Bakanlıkça belirlenen ve hafızlık kazanımlarının korunup geliştirilmesine imkân tanıyan nitelikteki Anadolu imam hatip liselerine yönlendirilir.
  28. Velilerin il adres değişikliği nedeniyle başka ile taşınmaları durumunda öğrencilerin aynı proje kapsamındaki okul ve Kur'an kurslarına nakilleri yapılır.
  29. Okul ve Kur'an kurslarında il adres değişikliği nedeniyle nakli yapılan öğrenciler kontenjan kapsamı dışında değerlendirilir.
  30. Proje kapsamındaki öğrenciler yaz aylarında gerekli hâllerde MEB Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Resmi Okullarda Yatılılık, Bursluluk, Sosyal Yardımlar ve Okul Pansiyonları Yönetmeliği kapsamında pansiyonlarda barınır ve pansiyon hizmetlerinden yararlanır.
  31. Uygulama usul ve esasları okul ve Kur'an kurslarından gelen öneri ve ihtiyaçlar doğrultusunda güncellenerek ek maddeler hazırlanır.

 

 

Kaynak: http://hafiz.meb.gov.tr/pdf/DICC87BDOGMHafC4B1zlC4B1kUygulamaEsaslarC4B1Guncel.pdf